ברכות – דרך מסורתית לשים לב
יש ברכות על ריח טוב, על שמועות טובות ועל בגד חדש ואפילו ברכות שאומרים לפני שאוכלים תפוח. הברכות מאפשרות לאדם להתבונן בטוב שסובב אותו ולהודות עליו ולא לראות בו דבר מובן מאליו. |
לפני אכילת מיני מאכלים שונים ושתייה מברכים:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל נִהְיֶה בִּדְבָרוֹ.
על ריח טוב מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי בְשָׂמִים.
לפני אכילת לחם, פיתות ודומיהם מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.
כשרואים את הים הגדול (הים התיכון או אוקיינוסים), מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁעָשָׂה אֶת הַיָּם הַגָּדוֹל.
כשרואים תופעת טבע לא רגילה כגון ברק, הר גבוה מאוד או נהר גדול מאוד, מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, עוֹשֵׂה מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית.
כשרואים קשת בענן מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלוֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמָן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ.
כאשר רואים מראות טבע יפים במיוחד, עצים מרהיבים ובריות מרשימות בהופעתן, מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁכָּכָה לּוֹ בְּעוֹלָמוֹ.
כששומעים רעמים מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁכֹּחוֹ וּגְבוּרָתוֹ מָלֵא עוֹלָם.
כששומעים בשורה טובה או לובשים בגד חדש, מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה. |
במסורת היהודית הברכות מלוות אותנו מרגע הקימה (מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי), כשאנחנו אוכלים או שותים וגם ברגעים מיוחדים המלווים את חיינו.
בתלמוד נקבע: "אסור לו לאדם שייהנה מן העולם הזה בלא ברכה" (מסכת ברכות, דף לה, עמוד א). הברכות מעלות את ההנאה הפשוטה מאכילת תפוח לדרגת מודעות גבוהה יותר. האדם אמור להתבונן בתפוח ולהיזכר שהוא הגיע אליו לאחר דרך ארוכה ומפרכת – מזרע לעץ, בעזרת השמש, המים והדבורים שאיבקו את הפרח וממנו צמח הפרי וכו'. הברכה עוזרת לאדם להתבונן בתהליך, להעריך אותו ולהודות עליו לפני שהוא אוכל. הברכות על מראות מיוחדים נועדו אף הן לעורר את האדם להתבוננות ולמודעות.
האכילה מקבלת ממד אחר כאשר היא מלווה במודעות ובהכרה שכל הנמצא אינו מובן מאליו ויש להעריכו ולהכיר תודה על קיומו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הניחו פרי על השולחן ושאלו: איזה תהליך עבר הפרי הזה עד שהגיע אלינו? (גשם, שמש, פריחה, נביטה, צמיחה, קטיף, הובלה לסופר, הורים שקונים)
- חלקו לכל תלמיד צימוק אחד, והנחו אותם: התבוננו בצימוק, שימו לב לצבע, למרקם; עצמו עיניים, הריחו אותו. בקשו מהתלמידים ללעוס את הצימוק באטיות, ממש לשים לב להרגשה של הצימוק על הלשון, בין השיניים, יורד דרך הוושט לבטן. (במקום צימוק אפשר לעשות פעילות דומה עם לחם ולסקור את תהליך ייצור הלחם מהחרישה ועד המוצר המוגמר.)
- הצעה חלופית לפתיח: בקשו מכמה תלמידים, כל תלמיד בתורו, להסביר את משמעותה של ברכה שגרתית: בוקר טוב, בהצלחה, לבריאות. מה אנחנו מתכוונים בכל אחת מהברכות האלה? הסבירו לתלמידים שביהדות יש ברכות מסוג אחר – נעסוק במשמעות שלהן.
- קראו יחד כמה ברכות, ובקשו מהתלמידים לשער מתי נהוג לומר אותן. (תוכלו למצוא עוד ברכות בסידור.)
מדברים
- בעקבות פעילות הפתיחה: האם קורה לכם לפעמים שאתם אוכלים ואז כלל לא זוכרים אם אכלתם או לא?
- איך הרגשתם כשאכלתם לאט? האם זה השפיע על ההתייחסות שלכם לאכילה?
- מה לדעתכם מעוררת באדם אמירת הברכות לפני אכילה ושתייה?
- מה מעוררות באדם הברכות שאומרים בעקבות מראות מיוחדים?
- איזו ברכה מוצאת חן בעיניכם?
- מה ההבדל בין ברכות על דברים יום-יומיים (אכילה ושתייה) לבין ברכות על דברים יוצאי דופן?
- עצמו עיניים, וחשבו על מהלך היום משעת הקימה ועד עתה. האם חוויתם רגעים נעימים היום? העלו אותם בדמיונכם. איזו ברכה יכולה להתאים לחוויות הנעימות האלה?
- חשבו על חוויה נעימה ומעצימה שחוויתם השנה. האם שמתם לב באותו רגע לטוב שהיה לכם? האם הערכתם אותו באותה נקודת זמן שבה הוא התרחש? מה היה ניתן לברך כדי להתרכז ולייחד את אותו רגע?
- בתלמוד נאמר: "אסור לו לאדם שייהנה מן העולם הזה בלא ברכה" (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף לה, עמוד א). האם אתם מסכימים עם אמירה זו? מה היא מבקשת ללמד אותנו? מה לדעתכם מרוויח אדם שיודע להעריך ולברך על מה שיש בעולמו? אם אתם מסכימים עם האמירה? האם יש לכם רעיון כיצד לסגל מנהג זה?
אפשר גם
- האזינו לשיר מתנות קטנות, דונו בשאלה זו: כיצד נוכל לפתח בעצמנו הערכה למתנות הקטנות שנשלחות אלינו, כפי שאומר הדובר בשיר? ובכלל, כיצד נהיה מודעים למתנות שבחיינו?
- אפשר לנסות ולחבר ברכה שנאמר בעצמנו לפני שנשתה מים או כשנראה תופעת טבע בלתי רגילה כמו הר גבוה או סופת ברקים. השוו בין הברכה שכתבו התלמידים לבין הברכה שבסידור.
- אפשר להמשיך לפעילות לצאת ולהתבונן בטבע.
- אפשר לחבר לפעילות קשיבות העוסקת במודעות לדברים שגרתיים שהם חלק מהיום-יום שלנו ובהעמקה בהם.