Shvat_Tzmicha_2

שבט > צמיחה

בחודש שבט מציינים את חג האילנות. על פי המשנה, זהו החג המסמל את “יום ההולדת” של האילנות – החכמים קבעו שט”ו בשבט הוא היום שבו העץ גדל בשנה משום שאז מתחילה חניטת הפרי. בתקופה זו, בעיצומו של החורף, כל הטבע צומח: האדמה נמלאת ירוק ועצי הפרי פורחים. עבורנו, בני האדם, הצמיחה בטבע מזכירה גם את צמיחתנו שלנו, הגופנית והפנימית: כמו הצמחים, גם אנו מתפתחים וגדלים אט-אט. וכמו העצים, גם בתקופות שבהן נדמה כי הצמיחה הפנימית נעצרת, אנו יודעים שהיא בוודאי תתחדש.

אני רוצה להיות גם עם שורשים, גם עם כנפיים […] למה חייב אדם לוותר על השורשים, אם ליבו חפץ בכנפיים? […] השורשים מפסידים כל כך הרבה, כשהם תקועים באדמה ואינם יכולים לרחף ולראות את נופו האדיר של העץ שהם חלק ממנו ואת היער הגדול שהעץ כולו הוא חלק ממנו. והציפורים שעל העץ, שזכו ויש להן כנפיים, חסרות הן את האחיזה בקרקע. קניהן תלויים בחסדיה של רוח סערה ובחוסנו של העץ, שבסתר ענפיו הן חוסות. על כן, סיימתי, כשאהיה גדול אני רוצה להיות אדם עם שורשים וכנפיים.

אמנון שמוש, “תמונות מבית הספר העממי”, קנה וקינמון, מסדה, 1979

חגים ומועדים

ממקורות היהדות

ספרות ושירה

אמנות

תיקון עולם

פעילויות

מורים משתפים

לפעילות זו תגובה אחת

  1. תהילה סולטנה שפר | 

    מקור נפלא שניתן להשתמש בו ללימוד ושיח בכיתה:
    “כשם שלזריעה הנתונה באדמה דרוש עיבוד ועידוד, השקאה וכדומה במלאכות שבשדה, שרק על ידם מתעורר באדמה כח הגידול, כן אצל האדם”.
    (הרב יעקב משה חרל”פ, מי מרום, חלק ה)

    אנחנו מזכירות כלאחר יד את הפסוק שהפך לביטוי: “כי האדם עץ השדה”. אבל באיזה מובנים האדם הוא כמו עץ השדה? דבריו של הרב חרל”פ מאפשרים לנו לעצור ולהתבונן בדימוי זה ולטמון את אצבעותינו בשורשיו.

    בכיתה ניתן להביא את המקור ואחרי פירוש משמעות הפשט לעודד את הילדים לדיון על חווית הגדילה שלהם. שואלים:
    מה נדרש לי כדי לגדול?
    אילו דברים מעניקים לי כוחות ואילו דברים לוקחים ממני כוחות?
    האם כל פעולות הגידול נעשות על ידי אחרים או שלאדם יש חלק בגידולו?

    לפי מקור זה בכל אדם יש את כל הכוחות והיכולות הטמונים בו כפונטנציאל ופעולות הטיפוח רק מאפשרת ליכולות אלו להתממש. הן אינן יוצרות את הדבר, הן רק קרקע לדבר.
    ממש כשם שהזרע טומן בחובו את כל הפירות שייצור ואת הפירות שייצורו ילדיו וילדי ילדיו עד עולם.
    ראייה זו חשובה גם לנו, כמחנכים, לזכור שבמלאכת החינוך אנו עודרים ומשקים ומטפחים ומרחיקים מפני מזיקים, אבל מטרתינו היא לאפשר לכל זרע להוציא את הטמון בו.
    לפעמים זרע עגבניה מתערבבת בשקית זרעי בזיליקום.. אם נדרוש מהעגבניה לעמוד בתלם השורות והשדה, נמנע ממנה את צמיחתה לגובה ואת פירותיה העתידיים.

יש לך שאלה?
המומחים שלנו ישמחו לענות לך.

יש לך פעילות מתאימה שלא חשבנו עליה?
רוצה לשתף אותנו בטקסט מתאים? נשמח לפרסם!

 

five × 5 =