אני והזמן
ילדים ומבוגרים רבים מרגישים שהם במרוץ קבוע מול הזמן או שהזמן "בורח להם", ואילו לאחרים תמיד יש זמן פנוי. האם מדובר באופי או במיומנות של תכנון זמן היכולה להשתנות ולהשתפר בהכוונה ובאימון? בשאלות אלו נעסוק בפעילות זו. |
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
ערכו הצבעה בשיטת "מצביעים ברגליים". סרטטו קו החוצה את הכיתה: צד ימין של הכיתה ייצג תשובה אחת, וצד שמאל ייצג תשובה אחרת. הילדים יעמדו באזור התואם את תשובתם. לדוגמה, אם נשאל את הילדים למי כבר מלאו שתים עשרה, נכוון את הילדים כך שמי שמלאו להם שתים עשרה יעמדו בצד ימין, ומי שעדיין לו מלאו להם שתי עשרה יעמדו בצד שמאל.
היתרון בפעילות זו היא שהילדים וגם המנחה רואים מיד את חלוקת התשובות בכיתה, והילדים יכולים לראות כמה ילדים סביבם חושבים או מרגישים כמותם.
בפעילות נאמר היגדים שונים שעניינם הזמן, למשל:
- אני בדרך כלל מגיע בזמן/ מאחר.
- אני בדרך כלל עונדת שעון/ לא עונדת שעון.
- אני בדרך כלל "לחוץ בזמן"/ מרגיש שיש לי זמן פנוי לעשות כל מה שאני רוצה או צריך לעשות.
- אני אוהבת לעשות את הכול מהר/ לאט.
- אני אוהב שיש לי יום שמלא בעיסוקים שונים/ אני אוהב שיש לי הרבה זמן פנוי.
מדברים
- איך הרגשתם כלפי רוב התשובות שעניתם: האם הייתם רוצים לשנות משהו בהתנהלות שלכם?
- נבחר אחד מההיגדים ונשאל: מה בחרתם בקשר להיגד הזה? האם אתם מרוצים? האם זה תמיד לטובה?
- אחר כך אפשר לשאול את אותן השאלות על היגד אחר.
אפשר גם
- אפשר להקרין לתלמידים את הסרטון סיפור האבנים הגדולות הממחיש כיצד לנצל את הזמן. אפשר גם להציג בכיתה את הסיטואציה בעזרת אקווריום, אבנים בגדלים שונים וכד מים.
דיון בעקבות הסרטון: - מה המסר של הסרטון?
- האם אתם מרגישים שאתם אכן מצליחים לתכנן את היום כך שכל "האבנים הגדולות" שלכם ייכנסו לתוכו?
- האם אתם מרגישים שאתם אכן מצליחים לתכנן את היום כך שכל "האבנים הקטנות" שלכם ייכנסו לתוכו?
- האם אתם חושבים שאתם צריכים לשנות משהו בתכנון הזמן שלכם? מה? כיצד אפשר לעשות זאת?
- במסכת אבות (ב', ד') נאמר בשמו של הלל: "אַל תֹּאמַר לִכְשֶׁאֶפָּנֶה אֶשְׁנֶה (אלמד כאשר יהיה לי זמן), שֶׁמָּא לֹא תִפָּנֶה". איזה עיקרון בניצול זמן מציע הלל? תנו דוגמה לשימוש בעיקרון זה בחייכם.
- אפשר לחבר פעילות זו לפעילויות הזמן – רכוש יקר, לכול זמן, שעון הטבע.